ان تنصروا الله،ینصرکم

ان تنصروا الله،ینصرکم

اگر دنیا را خورشیدی روشن خواهد کرد...به معنای آن نیست که تا آمدن آن خورشید در تاریکی بنشینیم...
ان تنصروا الله،ینصرکم

ان تنصروا الله،ینصرکم

اگر دنیا را خورشیدی روشن خواهد کرد...به معنای آن نیست که تا آمدن آن خورشید در تاریکی بنشینیم...

ذوالقرنین کیست؟! (نظر مورخان)

 "ذوالقرنین" در نگاه مورخان و جغرافی دانان


برای خواندن این مطلب مهم به ادامه مطلب بروید....از نگاه این مورخان که مشهورترین مورخان خاورمیانه اند ذوالقرنین......است....برخلاف تفکر خیلی ها......حتما بخونید...

  

 

روایت اول طبری: ابو جعفر بن یزید بن هالد بن طبری آملی ،

طبری در تاریخ خود اسکندر را ذوالقرنین می داند 

ج 1 ص 220 و ص 337-338-339 چاپ بیروت

 

روایت دوم یعقوبی احمدبن ابی یعقوب اسحاق بن جعفر بن وهب ابن واضع الکاتب الاصبهانی الاخباری مولی بنی العباس مورخ و جغرافی دان مسلمان معروف به ابن واضح یعقوبی

 

یعقوبی در شرح حال پادشاهان یونان و رم می نویسد : از پادشاهان اول ، نام برده فیلفوس است پس از او پسرش اسکندر پادشاه شد ، ذوالقرنین همو است و مادرش المفیدا ( المپیاس ) و معلمش ارسطو فیلسوف بود.

 تاریخ یعقوبی ، ج 1 ، ص 174

 

روایت سوم دینوری: ابو احمدبن داود بن دینوری ، متولد دهه اول قرن سوم هجری.

در روایات دینوری اسکندرذوالقرنین با شرح و تفصیل زیادی بیان می شود و اینکه اسکندر را همان ذوالقرنین می داند.

دینوری ، اخبارالطول ، ص 53

 

روایت چهام بلعمی: ابوعلی محمدبن عبدالله تمیمی وزیر عبدالملک منصوربن نوح سامانی . در دوران سلسه ایرانی سامانیان به دلیل توجه به احیای ادبیات فارسی آثار زیادی به زبان فارسی ترجمه شد.

در روایت بلعمی میگوید ؛ اسکندر را از بهر آن ذوالقرنین خوانند که از این قرن تا بدان قرن برسید و قرن به پارسی سرو بود و گوشه جهان را قرن خوانند که یک گوشه جهان آن جاست که آفتاب برآید و یکی آن جا فرو شود هر یکی را قرن خوانند و هر دو را قرنین خوانند و خداب عزوجل اندر قرآن او را ذوالقرنین خواند.

ن. ک به؛ بلعمی ، تاریخنامه طبری ، ج 1 ، ص 488-489

 

روایت پنجم ابوبکر عتیق سورآبادی : ابوبکر عتیق بن محمد هروی سور آبادی در اواسط قرن پنجم هجری قمری زندگی می کرده است

سورآبادی در تفسیر مشهور خود در شرح داستان #ذوالقرنین می نویسد که قصه ذوالقرنین آن است که اهل مکه از قول اهل مدینه ، رسول را سه سوال مرسیدند ؛ حدیث روح و حدیث اصحاب کهف و حدیث ذوالقرنین،  #ذوالقرنین #اسکندر بن قیصر رومی بود.

تفسیر سور آبادی، ج 2 ص 256

 

روایت ششم امام فخر رازی :

ابو عبدالله محمدبن عمربن حسین بن حسین بن علی طبرستانی رازی یکی از دانشمندان ایرانی علم تفسیر که به فخرالدین و یا امام فخر رازی معروف است.

امام فخر رازی در تفسیر خود در انطباق ذوالقرنین با مصداق تاریخی آن تاکید دارد . وی در پایان به این نتیجه می رسد کسی که چنین نشانه ای دارد اسکندر بوده است .

دانشنانه قرآن و قرآن پژوعی ج 1 ص 760

 

روایت هفتم ابن اثیر:

ابن اثیر در الکامل فی التاریخ که در سال 628 هجری قمری به تالیف آن پرداخته شرح بیشتری به اخبار اسکندر ذوالقرنین اختصاص داده است.

ابن اثیر ، الکامل فی التاریخ ج 1 ص 187 الی 189

تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی ج 1 ص 69 پیرنیا

 

روایت هشتم حمدالله مستوفی :

حمدالله مستوفی  درباره کیستی ذوالقرنین متاثر از روایت طبری است و اسکندر را ذوالقرنین می داند.

حمدالله مستوفی،  تاریخ گزیده ، ص 95

 

روایت نهم ابن کثیر:

 

عمادالدین ابوالفداء اسماعیل بن عمربن کثیر قرشی در کتال البدایه و النهایه تالیف 744 هجری قمری در روایت خود از ذوالقرنین می نویسد که اسکندرهمان ذوالقرنین است.

ابن کثیر ، البدایه و النهایه ج 2 ص 105و 106

 

روایت دهم میرخواند و خواند میر : محمدبن سیدبرهان الدین امیر خاوند شاه بن کما الدین محمود معروف به میر خواند مولف کتاب تاریخ روضه الصفا سیرت الامناء و الملوک و الخلفا

میرخواند در کتاب حبیب السیر فی اخبار افراد بشر روایت هایی از ذوالقرنین بودن اسکندرمقدونی نقل کرده است که به طور نسبی به روایات دیگر مورخان نزدیک و همسو است.

خواند میر ، تاریخ حبیب السیر ج 1 ص 209

 

در این بین در دوران پهلوی که توجه به باستان زیاد شده بود شخصی هندی(ابوالکلام آزاد) می آید و میگوید از آنجا که قرن در عربی یعنی شاخ و در بیشتر مجسمه های کورش شاخ وجود دارد و با استفاده از چند چیز بی مبنای دیگر میگوید کورش همان ذوالقرنین هست درحالی که همگی میدانیم که در مجسمه های پادشاهان و فراعنه مصری شاخ هایی وجود دارد....یک چیز دیگر تفسیر المیزان است که برخی باور کرده اند ولی در این تفسیر از آنجا که علامه در دوران پهلوی قرار داشت و ابوالکلام آزاد این تعبیر را از ذوالقرنین کرده بود علامه طباطبایی فقط احتمال داده که ذوالقرنین کورش است...یادتان نرود فقط احتمال داده...در مقابل برخی میگویند ایشان علم لدنی داشته و شما چطور میگویید او اشتباه کرده....واما جواب:

علامه طباطبایی معصوم نبوده و هر انسانی ممکن است اشتباه کند

اگر دراین مورد از علم لدنی خود بهره برده اند پس چرا با قاطعیت نگفته و فقط احتمال داده؟!


تمام مطالب برگرفته از کانال تلگرامی حقیقت باستان است...


@h4ghighat

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد